پیش به سوی تمدن اسلامی

یا رب اغفر لامی و ارحمها و صل علیها بحق نبی الرحمه محمد صلی الله علیه و بنته الجلیله و آله الطیبین

۱۷ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

روضه خوانی امیرالمومنین در فراق حضرت زهرا س

ٰٰٰ

حضرت علی علیه السلام بعد از شهادت فاطمه علیها السلام فرمود:

نَفسِـی عَلَى زَفَرَاتِهَا مَحبُوسَةٌ                         یا لَیتَــهَا خَرَجَـت مَـعَ الزَّفَـرَاتِ‏

لَا خَیرَ بَعـدَکَ فِی الحَیـاةِ وَ إِنَّمَا                             أَبکِی مَخَـافَةَ أَن تَطُولَ حَیاتِی‏

جان من با ناله‏‌هاى خود حبس شده، اى کاش جان من با ناله‏‌هایم خارج می‌‏شد.

بعد از تو خیرى در زندگانى نخواهد بود،گریه می‌کنم از اینکه مبادا بعد از تو زیاد زندگی کنم.     

شیخ طوسی در امالی می‌نگارد:

فَلَمَّا نَفَضَ یَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ، وَ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّیْهِ، وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ، عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِکَ وَ حَبِیبَتِکَ، وَ قُرَّةِ عَیْنِکَ وَ زَائِرَتِکَ، ...قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ، وَ اخْتُلِسَتِ‏ الزَّهْرَاءُ...وَ سَتُنْبِئُکَ ابْنَتُکَ بِتَظَاهُرِ أُمَّتِکَ عَلَیَّ وَ عَلَى هَضْمِهَا حَقَّهَا، فَاسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، فَکَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِیلًا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

تبرک

تبرک

‌أ. تبرک به آثار پیامبر صفیه می‌گوید: هرگاه عمر بر ما وارد می‌شد، دستور می‌داد تا کاسه‌ای که از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نزد ما بود به او دهیم، سپس آن را از آب زمزم پر می‌نمود و از آن می‌آشامید و به قصد تبرک بر صورتش می‌پاشید. صفیة بنت بحرة، قالت: استوهب عمّی فراس من النبی صلّى اللَّه علیه وآله وسلم قصعة رآه یأکل فیها. فأعطاه إیاها، قال: وکان عمر إذا جاءنا قال أخرجوا إلیّ قصعة رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه وآله وسلم، فنخرجها إلیه فیملؤها من ماء زمزم فیشرب منها وینضحه على وجهه.( الاصابة، ترجمه فراس، ج۵/۲۷۶)

‌ب. تبرک به دست پیامبر خدمتگزاران مدینه بعد از نماز صبح ظرفهای آب خود را نزد پیامبر می‌آوردند که آن حضرت دست مبارک خود را به جهت تبرک در آنها داخل کند عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ، قَالَ: «کَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِذَا صَلَّى الْغَدَاةَ جَاءَ خَدَمُ الْمَدِینَةِ بِآنِیَتِهِمْ فِیهَا الْمَاءُ، فَمَا یُؤْتَى بِإِنَاءٍ إِلَّا غَمَسَ یَدَهُ فِیهَا، فَرُبَّمَا جَاءُوهُ فِی الْغَدَاةِ الْبَارِدَةِ، فَیَغْمِسُ یَدَهُ فِیهَا» ( صحیح مسلم، ج۴/۱۸۱۲) ‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

شیعیان واقعی

امام باقر علیه السلام می فرماید: «إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا؛ همانا شیعیان علی آنهایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگر [فداکاری و] بذل و بخشش می کنند، در محور دوستی ما همدیگر را دوست دارند، به خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی دارند و هر گاه راضی و خشنود گردند، زیاده روی نمی کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

کتابشناسی بحث جامعیت قرآن کریم

موضوع جامعیت وقلمرو قرآن از موضوعاتی است که میان عالمان اسلامی درباره آن دیدگاه های گوناگونی مطرح شده بویژه که در دهه های اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانی خود و رویارویی آنها با نظریه های دیگر ادیان و مکاتب، رنگ بیشتری به خود گرفته است. در این زمینه میان اندیشمندان مسلمان سه دیدگاه را می توان به روشنی دید. یک . دیدگاه حداکثری که می گوید: قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را در ظواهر الفاظ بالفعل دارا می باشد. دو . دیدگاه حداقلی که معتقد است قرآن، نه تنها عهده دار علوم بشری نیست، که در مقوله دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. سه . در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه اعتدالی است که خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت برای مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان(ع) باشند، و جامعیت در باب احکام دین.  

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰

دعای قنوت نماز باران

أفضل القنوت فی صلاة الاستسقاء ما روی عن النبی ص وهو « أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ اَلْحَیُّ اَلْقَیُّومُ  اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِیمُ  ذُو اَلْجَلاٰلِ وَ اَلْإِکْرٰامِ  وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یَتُوبَ [عَلَیَّ تَوْبَةَ] عَلَى عَبْدٍ ذَلِیلٍ خَاضِعٍ فَقِیرٍ بِائِسٍ مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ لاَ یَمْلِکُ لِنَفْسِهِ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً وَ لاَ مَوْتاً وَ لاٰ حَیٰاةً وَ لاٰ نُشُوراً  اَللَّهُمَّ مُعْتِقَ اَلرِّقَابِ وَ رَبَّ اَلْأَرْبَابِ وَ مُنْشِئَ اَلسَّحَابِ وَ مُنْزِلَ اَلْقَطْرِ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِلَى اَلْأَرْضِ بَعْدَ مَوْتِهَا فٰالِقُ اَلْحَبِّ وَ اَلنَّوىٰ  وَ مُخْرِجَ اَلنَّبَاتِ وَ جَامِعَ اَلشَّتَاتِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اِسْقِنَا غَیْثاً مُغِیثاً غَدَقاً مُغْدَوْدِقاً هَنِیئاً مَرِیئاً تُنْبِتُ بِهِ اَلزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ اَلضَّرْعَ وَ تُحْیِی بِهِ مِمَّا خَلَقْتَ أَنْعٰاماً وَ أَنٰاسِیَّ کَثِیراً اَللَّهُمَّ اِسْقِ عِبَادَکَ وَ بَهَائِمَکَ وَ اُنْشُرْ رَحْمَتَکَ وَ أَحْیِ بِلاَدَکَ اَلْمَیِّتَةَ  [١].

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

شناخت امام

 

فقال للحسین علیه السلام رجل یا ابن رسول الله بأبی أنت و أمی فما معرفة الله فقال ع معرفة أهل کل زمان إمامهم الذی یجب علیهم طاعته

پیوند و ارتباط با امام و ولی خدا بدون شناخت معنا ندارد ۱.شناخت شناسنامه ای - نام پدر و مادر و تاریخ ولادت و تاریخ شهادت و تعداد فرزندان و ...

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

باینری آپشن

 

باینری آپشن ابزاری مالی است و عبارتی از همه یا هیچ ( all-or-nothing ) می‌باشد.

نوعی شرط بندی است و بازی با جمع صفر است[1]آنچه معامله‌گر بدست می‌آورد همان چیزی است که طرف دیگر از دست می‌دهد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

بیع سفهی

 

به نظر می‌رسد با توجه به بیان فقهاء، علت بطلان بیع سفیه[1]، منع و حجر[2]وی از تصرف می‌باشد[3] چراکه یکی از شروط متعاقدین رشد و عدم منع از تصرف می‌باشد از این‌رو بیع سفیه حتی اگر عقلایی باشد باطل بوده و بیع رشید حتی اگر سفهی باشد صحیح خواهد بود.[4]

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

عین بودن مبیع

یکی از مباحث چالش برانگیز در مبحث بیع، شرطیت عین بودن معوض می‌باشد از این‌رو لازم است کالای که خرید و فروش می‌شود عین[1] باشد یعنی منفعت و حق نباشد در ذیل به گفتار فقها پیرامون این فرع فقهی می‌پردازیم.

در این باب گفتار فقها را می‌توان به سه دسته تقسیم نمود:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

تحلیل پیشنهادی صندوق‌های خانگی

 

تجهیز منابع در این صندوق‌ها صرفاً متکی به اعضای صندوق بوده و هر عضو موظف است بر اساس توافق صورت گرفته هر ماه مبلغی را به مدیر اجرایی تحویل دهد تا بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته به یکی از اعضاء تحویل داده شود. دریافت کننده وام نیز موظف است از ماه آتی به اندازه مبلغی که ماهیانه پراخت می‌کرد به عنوان بازپرداخت وام به صندوق برگرداند. این کار تا دریافت وام توسط آخرین نفر ادامه پیدا می‌کند.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

راه حل جریمه تاخیر

راه حل جریمه تاخیر

یکی از مشکلاتی که نظام بانکی با آن مواجه است تاخیر در پرداخت اقساط توسط مشتریان می‌باشد از این‌رو اندیشمندان به دنبال راه حلی برای فرار از این معضل و جلوگیری از انباشت معوقات می‌باشند

اخذ دیرکرد در بانک اگر به این معنای باشد که مشتری می‌تواند با پرداخت جریمه، اقساط را با تأخیر واریز نماید این دقیقا همان ربای جاهلی خواهد بود و این مساله تحت عنوان عدم جواز تأجیل الثمن الحالّ بأزید منه[1] مورد اتفاق و اجماع اصحاب می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

جایگاه حاکمیت شرکتی در بانکداری اسلامی

از مهم‌ترین ویژگی شرکت‌های سهامی، تفکیک مالکیت از مدیریت یعنی سپردن کار به متخصصین می‌باشد. اما این پرسش همواره مطرح بوده که چگونه می‌توان اطمینان داشت که مدیران از آزادی عمل خویش در راستای منافع مالکان استفاده خواهند کرد برای پاسخ به این سئوال، حاکمیت شرکتی جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و افزایش فضای اعتماد در بازارهای جهانی مطرح شده است. حاکمیت شرکتی به دنبال حیات سالم بنگاه اقتصادی در بلندمدت و محافظت از منافع سهام‌داران می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

دلالت آیه شریفه أوفوا بالعقود بر صحت معاملات

با پیدایش عقود و معاملات جدید در جوامع بشری و رواج برخی از آنها بین مسلمانان، چگونگی حکم فقهی آن از پرسش‌های متشرعه می‌باشد. این سئوال مطرح می‌شود که آیا دلیل لفظی مطلق و یا عامی وجود دارد که بتوان در موارد مشکوک بدان استناد کرد. روشن است که با وجود چنین مرجع لفظی- دلیل اجتهادی - دیگر نوبت به ادله فقاهتی مثل اصاله الفساد که برگرفته از استصحاب عدم ترتب و اثر- نقل و انتقال در بیع- و یا استصحاب بقا مبیع بر ملک بائع و یا استصحاب عدم نفوذ است، نمی‌رسد و می‌تواند قانونی برای کشف صحت و نفوذ معاملات مستحدثه و یا موارد شک در اشتراط قیود یا شروط باشد.

یکی از ادله عام برگرفته از قرآن کریم که فقها از آن برای تبیین لزوم و یا صحت معاملات بدان استناد می‌کنند آیه ابتدائی سوره شریفه مائده که می‌فرماید « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ » - اى کسانى که ایمان آورده‏اید! به پیمانها (و قراردادها) وفا کنید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

ظرفیت‌های اصناف در تحقق بازار اسلامی

ظرفیت‌های اصناف در تحقق بازار اسلامی

دین مبین اسلام، مجموعه‌ای از گزاره‌های نظام‌مند برای پوشش‌ نیازهای دنیوی و اخروی انسان بوده که از هویّتی جامع و شبکه‌ای برخوردار است در اندیشه نظام‌ند همه اجزا به هم مرتبط بوده و انطباق هر جز با مبادی و اهداف، موفقیت جز دیگر را امکان‌پذیر می‌نماید.

برای تحقق جامعه‌ اسلامی لازم است روحیه مسلمانی در همه ابعاد زندگی حاکم شود که پیش‌نیاز حتمی آن با توجه به پیوند پنهان و پیدای بازار با حیات عموم مردم تحقق بازار تراز اسلامی می‌باشد.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد

درخواست و طلب از اولیای الهی شرک است؟

امام صادق(ع) در مجلسی تشریف داشتند و ابوحنیفه نیز حضور داشت. غذا آوردند و حضرت به همراه اهل مجلس میل کردند. بعد‌از صرف غذا، حضرت این جمله‌را فرمودند: «الحمد لله ربِّ العالمین، اللهم إنّ هذا منک و من رَسولک» سپاس مخصوص خدای جهانیان است. خدایا این نعمت که ما خوردیم از شما و از رسول تو است. وقتی حضرت این جمله را فرمودند؛ ابوحنیفه گفت: «یابن رسول‌الله، أ جَعَلت مع الله شَریکاً؟» ای فرزند رسول خدا، آیا برای خدا شریک قرار دادی؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سید صادق طباطبائی نژاد